Kto może ćwiczyć jogę? Dzieci, dorośli, a nawet stulatkowie! Joga podbiła serca ludzi spragnionych aktywności, która nie tylko pomoże im zachować ciało w zdrowiu i dobrej kondycji, ale również skutecznie wyciszy i zrelaksuje.

Joga wywodzi się z Indii. W tradycyjnym rozumieniu jej zadaniem jest zjednoczyć ciało i umysł. Obecnie na całym świecie praktykuje się jeden z odłamów jogi – hatha jogę, w którym pomija się aspekt filozoficzny na rzecz doskonalenia ciała. Ćwiczenia mają na celu maksymalnie rozciągnąć mięśnie, uelastycznić i wzmocnić stawy oraz utrzymać kręgosłup w doskonałej kondycji.

Asany

Według średniowiecznych tekstów o jodze, istnieją 84 tysiące asan (ćwiczeń), czyli „tyle, ile jest różnego rodzaju stworzeń w kosmosie”. Każda ma swoją nazwę, inspirowaną naturą, np. roślinami (drzewo), zwierzętami (pies), a także legendarnymi bohaterami. Ułożenie ciała podczas wykonywania asan jest niezwykle istotne – każde ćwiczenie powinno być wykonywane precyzyjnie. Tylko wówczas unikniemy kontuzji i bolesnego naciągnięcia mięśni.

Asany dzielą się na kilka rodzajów:

  • asany medytacyjne (siedzące), np. pozycja lotosu (Padmaasana)
  • asany relaksacyjne – Śavasana (w leżeniu na plecach)
  • asany połączone ze skłonem do przodu np. Dvikonaasana, czyli skłon z rękami na plecach
  • asany ze skłonem do tyłu – Bhujangaasana (kobra)
  • asany polegające na skręceniu tułowia – Ardhamatsyendrasana (korkociąg)
  • asany na jednej nodze (doskonalące równowagę) – Vrikshasana (drzewo)
  • asany w pozycjach odwróconych, np. Sarvangasana (świeca)

Oddech

Uważne wykonywanie asan idzie w parze z odpowiednim oddechem. Powinien on być głęboki, wykonywany w rytmie wykonywania ćwiczeń. Pamiętaj, aby nie wstrzymywać oddechu – energia musi przepływać przez ciało bez przeszkód w ciągu całego treningu.

Korzyści płynące z jogi

Mówi się, że joga jest sportem długowieczności. Przykład? 98-letnia, pełna energii instruktorka jogi Tao Porchon-Lynch. Ten sport pomaga utrzymać mięśnie, stawy i kości w doskonałej kondycji przez długie lata. Zwiększa siłę, poprawia odporność. Regularne treningi jogi to również doskonała recepta na skołatane nerwy – koncentracja na ćwiczeniach, praca z oddechem oraz wyciszające asany relaksacyjne to doskonała odskocznia od codziennej gonitwy i stresu. Praktykowanie jogi pozwala bardzo szybko zaobserwować efekty. Z treningu na trening ciało jest lepiej rozciągnięte, gibkie i elastyczne. Osoby, które liczą na mocniejsze wrażenia, mogą wypróbować dynamiczną ashtanga jogę albo akroyogę wykonywaną w parach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ