W branży fotograficznej niewątpliwie panuje duża konkurencja. Dlatego kluczowe znaczenie ma dotarcie do jak największej grupy klientów. Bardzo ważną rolę pełni tu stworzenie profesjonalnego portfolio. Najlepiej wykonać je w formie katalogu, gdyż dzięki temu buduje się prestiż własnej marki, a także jest się lepiej postrzeganym w oczach klientów.

Portfolio – od czego zacząć?

Fotograficzne portfolio nie jest klasycznym CV. Tutaj najważniejszą rolę pełnią wykonane projekty i ich prezentacja. Mogą to być zarówno zeskanowane zdjęcia, jak i screenshoty stron, na których znajdują się wykonane projekty. Portfolio podobnie jak CV powinno mieć formę chronologiczną, przy czym najlepiej rozpocząć je od ostatnio zrealizowanych projektów, kończąc na tych najwcześniejszych. Oczywiście w przypadku większych projektów do portfolio jedno reprezentacyjne zdjęcie, które według nas jest najbardziej udane i najlepiej ilustruje dany projekt. Przede wszystkim portfolio musi zaciekawić potencjalnego klienta. W przypadku wykonywania różnego typu zdjęć: zarówno portretów, pejzaży, sesji tematycznych czy reportaży, wszystkie powinny być pogrupowane na kategorie, tak by klient, którego interesuje jedynie wycinek naszej pracy mógł łatwo do niej dotrzeć. Oczywiście można również wykonać kilka wersji portfolio, zawierających jedynie reportaże, sesje fotograficzne bądź fotografię artystyczną. Wtedy, w zależności od preferencji klienta zabiera się ze sobą na rozmowę określony rodzaj portfolio.

Portfolio – jaki format wybrać?

W przypadku portfolio fotograficznych należy zadbać o najwyższą jakość wydruku. Do wyboru mamy druk cyfrowy i offsetowy. Każdy z nich może być odpowiedni w zależności od nakładu, jak chcemy zamówić. Wykonanie większej ilości kopii portfolio może przydać się do ich rozsyłania do potencjalnych klientów. Nawet jeśli w danym momencie nie będą zainteresowani ofertą, jest to dobra inwestycja na przyszłość. Portfolio fotograficzne w formie wydrukowanych na zwykłym papierze zdjęć nie prezentuje się profesjonalnie. Dlatego najlepiej wykonać je w formie katalogu szytego. Dobrą ofertę można znaleźć na stronie: https://www.openprint.pl/katalog-szyty. Wybranie szycia oczkowego umożliwia umieszczenie portfolio w segregatorze. Sprawdza się to zwłaszcza w sytuacji, gdy ma się kilka różnych jego wersji. Można wybrać papier pokryty folią UV, co zapewnia trwałość kolorów i samego portfolio. Można również wybrać katalog ze ściegiem prostym, który wykorzystywany jest w przypadku książek i w ten sposób stworzyć profesjonalny fotograficzny album. Kluczowe znaczenie ma wybór formatu katalogu szytego. Najlepiej jeśli ma format A4. Trzeba oczywiście pamiętać, by dostosować zdjęcie do wybranego formatu. W profesjonalnym portfolio nie mogą być widoczne piksele, gdyż nie tylko traci na tym jakość zdjęcia, ale również kunszt fotograficzny, a przecież każdy fotograf che się zaprezentować potencjalnemu klientowi jak najlepiej.   

Przygotowanie portfolio fotograficznego z pewnością nie należy do prostych zadań. Fotografom, którzy posiadają dużą ilość wykonanych zleceń jest szczególnie trudno je stworzyć, ze względu na ogromny wybór zdjęć. Dlatego kluczowa jest odpowiednia selekcja, a następnie wybór profesjonalnej firmy zajmującej się drukowaniem katalogów i portfolio.                 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ