Krok po kroku otwieramy zakład fryzjerski

Zakład fryzjerski to idealny pomysł na biznes, zwłaszcza dla osób, które zainteresowane są tą tematyką i które – dosadnie mówiąc – „siedzą w tym”. Podobnie jak w momencie otwierania każdego przedsiębiorstwa, rozpoczęcia działalności zakładu fryzjerskiego również związane jest z wieloma różnymi formalnościami. Ich dokładny opis oraz kolejne kroki, jakie powinien podjąć potencjalny właściciel opisane zostaną poniżej.

Badanie rynku – czyli pytanie, czy opłaca się otwierać salon fryzjerski

Zanim podejmiemy decyzję o otworzeniu działalności gospodarczej, powinniśmy zrobić badania rynkowe, dzięki którym odpowiemy sobie, czy w miejscu w którym chcemy otworzyć lokal występuje popyt na usługi fryzjerskie, i ile podobnych salonów jest w okolicy. Jest to bardzo istotne zwłaszcza z punktu widzenia zarobków i tego, aby nasze przedsiębiorstwo było efektywne, tj. przynosiło zyski.

Specjalizacja naszego salonu, segment odbiorców

Ten krok to podstawa funkcjonowania naszego biznesu. Po obszernych badaniach rynku, zorientowaniu się o dostępności usług, musimy zdecydować o specjalizacji naszego salonu, czyli czym dokładnie będziemy się zajmować oraz jaki będzie segment naszych odbiorców, tj. czy będzie to salon damski/męski/dziecięcy, a także jak nasze usługi będą wyglądać cenowo – czy będzie to salon z przeciętnymi cenami, dla każdego czy też pełnić będzie on luksusowe usługi po wysokich cenach.

Na początek przydadzą się odpowiednie kwalifikacje

Gdy już zdecydujemy, że warto otworzyć własny biznes i działać w branży fryzjerskiej, musimy zadbać o własną edukację – bez względu na to, czy planujemy być tylko właścicielami – każdy potrzebuje odpowiedniej wiedzy z zakresu prowadzonej działalności. Aby prowadzić salon fryzjerski, a tym bardziej pełnić w nim obowiązki fryzjera, należy zrobić odpowiedni kurs.

SPRAWDŹ:  Czy wyjazdy firmowe są sposobem na biznesową promocję?

Kurs fryzjerski umożliwi zdobycie odpowiednich kwalifikacji i umiejętności, co jest niezbędne w tym fachu, zwłaszcza w warunkach dużej konkurencji. Im bardziej obszerny kurs i więcej nabytej wiedzy, tym większa ilość zadowolonych klientów, a tym samym autoreklama. 

Zarejestrowanie firmy – czyli inaczej mówiąc, formalności

W tym momencie przystępujemy do oficjalnej realizacji naszego planu. W przypadku salonu fryzjerskiego zaleca się formę spółki cywilnej bądź też jednoosobowej działalności gospodarczej. Wtedy też zobowiązani jesteśmy do wypełnienia druku CEIDG-1 i złożenia go w urzędzie miasta bądź też gminy – osobiście lub w sposób elektroniczny.
 

Urząd skarbowy, podatek VAT, ZUS – czyli dalsza część formalności

Będąc podmiotami VAT, musimy złożyć odpowiedni wniosek rejestrujący nas. Jest to formularz VAT-R, który składamy w Urzędzie Skarbowym, i na jego mocy stajemy się płatnikami podatku VAT. Ponadto, istotnym elementem jest również Zakład Ubezpieczeń Społecznych, i składamy w nim druk ZUS ZUA, który ma na celu zgłoszenie osób do ubezpieczenia – nas, czy też naszych pracowników.

Teraz pora zadbać o czystość, sterylizację i inne dogodne warunki – czyli Sanepid

Jak większość przedsiębiorstw, również działalności fryzjerska obarczona jest określonymi przepisami, których należy przestrzegać i do których należy się dostosować. Aby otworzyć salon fryzjerski musimy spełniać wiele różnorodnych wymogów np. odpowiednie pomieszczenie, sterylizacja narzędzi, badania, itp. Wszystkie te wytyczne jasno określone są w przepisach.

Wybór lokalu i jego wyposażenia

Ostatnim krokiem w zakładaniu firmy jest dobór odpowiedniego lokalu a także jego wyposażenia, czyt. środków trwałych. Wybierając lokal musimy pamiętać o kilku zasadach, m.in. lokalizacja ogólnodostępna – najlepiej w centrum, odpowiednia wielkość lokalu i ilość pomieszczeń sanitarnych, czy też zapleczy, ponadto pasowałoby aby lokal umiejscowiony był w estetycznym budynku, który nie będzie odstraszał klientów.

Jeżeli mowa o wyposażeniu salonu fryzjerskiego, musimy skupić się na podstawowych urządzeniach, niezbędnych do funkcjonowania naszego biznesu. W tym momencie wielu właścicieli rozważa ewentualne pożyczki/kredyty na zakup środków trwałych oraz na stworzenie odpowiedniego wystroju wnętrza.

SPRAWDŹ:  Jakie napoje i przekąski należy serwować na konferencjach?
Magdalena Nowicka

Magdalena Nowicka

Redaktorka działu urody z doświadczeniem w testowaniu kosmetyków. Publikuje recenzje produktów i porady dotyczące pielęgnacji. W wolnym czasie zajmuje się rękodziełem i uprawą roślin doniczkowych.

Artykuły: 249

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *