Decydując się na zakup roweru górskiego w sklepie możemy bez uprzedniego przygotowania doznać pewnego rodzaju szoku. Otóż okazało się, że od jakiegoś czasu rynek rowerowy zmienił się nie do poznania. Najbardziej popularny styl przerzutek czyli 3 x 8 odszedł na dalszy plan. Coraz bardziej popularne stają się systemy 2 x 10, a jako najlepsze obecnie modele wykorzystują system przerzutek 1 x 11.

Ta zmiana jednak nie dotknęła tylko systemu napędowego. Swoistą rewolucje zaprezentowano również na scenie opon do rowerów. Jeszcze parę lat temu wybierając rower górski mieliśmy do wyboru pewnego rodzaju ramę oraz koła, a największe z nich to był rozmiar 26 cali.

Szerokość takiego koła wynosiła zwykle ok 2 cali i nadawać miała się zarówno do jazdy po mieście jak i po górach i nierównościach. Dobierając oponę do naszego roweru musimy wiedzieć jednak o wiele więcej niż wcześniej.

Rodzaje opon

Najbardziej widoczny podział opon można sporządzić na zasadzie różnych rowerów opony do górala powinny mieć szeroki bieżnik oraz liczne rowki ułatwiające jazdę po różnego rodzaju błocie, piasku lub nierównościach. Posiadanie roweru górskiego wcale jednak nie oznacza, że będziemy jeździć na rowerze tylko w lesie i górach. Jednak opony z takim przeznaczeniem słabo sprawdzą się na asfalcie w mieście.

Są one bardzo szerokie, a rowki spowodują tylko utratę naszej prędkości. Producenci opon wyszli już naprzeciw takim potrzebą i stworzyli opony, które będą pasowały do obręczy kół rowerów górskich, lecz będą o wiele mniejszej szerokości. Sam bieżnik natomiast dostosowany będzie do szybszej jazdy po asfalcie, a krawędzie tych opon ułatwiać nam będą zachowanie stabilności przy urozmaiceniu naszej drogi o jakieś parkowe ścieżki.

Dodatkowo możemy dostać opony o w stu procentach gładkim bieżniku, takim jakie najczęściej dostępne są w rowerach szosowych. Takie opony idealnie sprawdzą się na drogach asfaltowych, niestety sprawdzą się tylko i wyłącznie na nich.

Szerokość opony zapewnia zawsze większą stabilność i możliwość jazdy na mniejszym ciśnieniu. Przy jeździe miejskiej czasem jest ważniejsza prędkość z jaką można się przemieszczać, a szerokie opony w takim procesie mogą jedynie przeszkadzać.

Kierunki toczenia

          
Rowery trekkingowe męskie z góry przewidziane są na możliwość jazdy miejskiej oraz drobnych wycieczek po lasach.  Opony przewidziane do nich mają więc bieżnik ułatwiający szybszą jazdę, a więc mają dość wąską obręcz i szerokość opony. Warto zwrócić uwagę również na kolejny wprowadzony w oponach styl, a mianowicie kierunkowość bieżnika.

Takie wprowadzenie oznaczane zwykle strzałką z napisem „rear” oraz „front” kierunek opisany na kole oznacza kurs, w którą stronę powinien toczyć się bieżnik w zależności od tego czy znajduje się na tyle (rear) czy przedzie (front) roweru. Ustawienie tak bieżnika ułatwia sterowanie rowerem, a także nadania mu o wiele większej prędkości.

Opony rezerwowe?

W ostatnich czasach dzięki rozwojowi wiedzy o materiałach w niektórych oponach wykorzystywany jest materiał o nazwie Kevlar. Zastępuje on stalową poręcz na ogumieniu opony trzymającej ją w obręczy koła. Dzięki temu stała opona jest lżejsza o około 80 gramów, a jej dodatkowym atutem jest możliwość spakowania jej bez problemu do plecaka, jako opona zapasowa.

Rowery przełajowe, szosowe oraz wszystkie rowery przemyślane do pokonywania naprawdę długich i trudnych dystansów musiały bardzo długo czekać na taką możliwość. Wprowadzenie jej znacznie jednak ułatwiło funkcjonowanie jazdy. Dając też możliwość w trakcie pokonywania różnych rodzaju terenów na ich sprawną wymianę.

Szerokie opony

Obecnie na rynku najszersze opony przeznaczone są do fat baike rowery te mają szerokość opony około 5 cali co dawać może wielki komfort jazdy podczas nierównych miejskich powierzchni oraz dużą stabilność. Jednak tak gruba opona nie sprawdzi się już w górach ani na szosie.

Dla górskich terenów wspomniane już wcześniej 2 i 2,5 calowe opony najlepiej poradzą sobie ze stabilizacją oraz zachowaniem odpowiedniej prędkości. To samo tyczyć się może inny sportów związanych z rowerami jak downhill, tam również zastosowanie cienkich opon nie wchodzi nawet w grę.

Podsumowanie

Chociaż coraz częściej zwraca się uwagę na szybką jazdę oraz eliminacje przeszkadzających rzeczy takich jak za szerokie opony, to nie zawsze  ten system może się sprawdzić. O wiele lepiej zakupić większe opony rozmiarów 26, 27,5, 28, a nawet 29 cali (rozmiar powinien być dopasowany do wzrostu) niż zawsze rezygnować z prędkości, a szczególnie na trudnych terenowych trasach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ